Nederland, Amsterdam

Velsertunnel

In recordtijd vernieuwd
De Noord-Hollandse Velsertunnel, de oudste rijkstunnel van Nederland, werd in 1957 geopend. 56 jaar later was hij dringend aan een opknapbeurt toe: de veiligheidsvoorzieningen waren verouderd en door het frequente vrachtverkeer was de bovenzijde van de tunnel sterk toegetakeld. Hyacint, het consortium dat BESIX voor deze opdracht met Dura Vermeer, Spie en Croon Elektrotechniek vormde, kreeg van overheidsagentschap Rijkswaterstaat negen maanden de tijd om de tunnel aan te passen aan liefst 5.000 nieuwe veiligheidseien.

Building Information Modeling

De beperkte uitvoeringstijd zette het team ertoe aan om de werken aan de Velsertunnel met chirurgische precisie voor te bereiden. In 12 zogeheten ‘scrum’-sessies bespraken gespecialiseerde teams van BESIX en opdrachtgever Rijkswaterstaat elk detail van de aanvraag. Daarna werd op basis van scans een 3D-model van de Velsertunnel gemaakt.

In dat model gingen aannemers en onderaannemers samen aan de slag. Ze gebruikten een techniek die Building Information Modeling heet. Het intensieve gebruik van deze techniek voorkwam maar liefst 1.032 complicaties. Zo ontwierp BESIX samen met een onderaannemer speciale freesmachines, waardoor het frezen – oorspronkelijk geschat op drie weken – slechts drie dagen duurde.

Dankzij deze minutieuze voorbereiding was de Velsertunnel in een recordtijd van 5 maanden af.

Vlot verkeer

Tijdens de voorbereiding was er niet alleen aandacht voor de renovatie zelf, maar ook voor de omgeving. Aangezien de A22, die door de Velsertunnel loopt, naar verschillende economische hubs leidt, werkte Hyacint samen met Rijkswaterstaat een alternatief wegennet uit.

Dankzij die alternatieve routes werden extra vertragingen door de werken beperkt tot vijf minuten. Bovendien waren permanent twee medewerkers aanwezig, die alle vragen van omwonenden en geïnteresseerden te woord stonden via sociale media, filmpjes en buurtvergaderingen. Het resultaat was een breed draagvlak voor de werken in een positieve sfeer.

Onder zo’n grote tijdsdruk werken is erg intens. Dat het hele team blaakte van trots bij de oplevering van het project, hoeft dan ook niet te verbazen.

Team ervaring

Aan dit Design, Build & Maintain-project hebben zo’n 80 bedienden en 400 arbeiders meegewerkt. De teams bestonden vooral uit ervaren specialisten die ook betrokken waren bij de bouw en renovatie van de Coentunnels onder het Noordzeekanaal in het westen van Amsterdam.

Projectdetails

ProjectnaamVelsertunnel
LocatieAmsterdam The Netherlands
Bouwperiode2016 - 2017
CategorieTunnels
Stakeholder(s)BESIX
ContracttypeDesign, Build & Maintenance
KlantRijkswaterstaat
Totale waarde euro€ 67000000
Onderhoudsperiode2017 - 2024

Relevante projecten

Contact

Alexander Heeren

Commercial Manager Infrastructure