Consortium De Groene Boog bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, John Laing, Rebel, Van Oord en de TBI-bedrijven Croonwolter&Dros en Mobilis realiseert een nieuwe, elf kilometer lange, energie neutrale snelweg – inclusief – tunnel tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De weg, met een half verdiepte landtunnel, komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en wordt één van de best ingepaste rijkswegen in Nederland.
Om onnodige fouten te voorkomen, maken we tijdens de realisatie gebruik van de zogenaamde digitale tweeling TWIN-16. Deze geeft in de virtuele wereld een identiek project weer en dus optimaal inzicht in de werkzaamheden tijdens de bouw en de beheer- en onderhoudsfase. We gebruiken TWIN-16 voor een goede afstemming met Rijkswaterstaat, belangrijke stakeholders en de omgeving.
Met behulp van zonnepanelen wordt energie opgewekt die nodig is om de weg en de tunnel te onderhouden. Er wordt net zoveel energie opgewekt als er wordt gebruikt door verlichting en installaties langs het tracé en in de tunnel. Ook tijdens de bouw wordt ingezet op energiereductie.
In dit project worden de nieuwste inzichten op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid in de praktijk gebracht. De weg wordt zo optimaal mogelijk ingepast in het landschap en zal voor 20 jaar energieneutraal zijn. Om geluidoverlast door verkeer te voorkomen, wordt voor de A16 extra geluiddempend asfalt gebruikt (tweelaags zoab fijn). Ook komen er geluidschermen en grondwallen. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, Vlinderstrik en Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden.