De Theemswegtracé is een verhoogd spoorwegviaduct van vier kilometer lang dat onder andere twee stalen boogbruggen bevat. Het vervangt de oude spoorlijn die over de Calandbrug liep, een stalen hefbrug die meerdere malen per dag moest openen voor vrachtschepen en zo het treinverkeer stillegde. Dankzij de nieuwe lijn worden de treinen niet langer gehinderd en is er een betere verbinding tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. Bovendien is er een grote tijdswinst, wordt de CO2-uitstoot beperkt en kunnen er meer treinen passeren.
Het project werd door het Havenbedrijf Rotterdam gegund aan het SaVe-consortium, bestaande uit BESIX, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants. De werken vingen in 2018 aan en werden in oktober 2021 afgerond.
De Theemswegtracé bevindt zich in het midden van de haven van Rotterdam, een omgeving die constant, dag en nacht, in beweging is. Vooral op het vlak van planning zorgde dit voor een aantal uitdagingen. Zo moesten niet enkel de omliggende bedrijven continu bereikbaar blijven, maar moesten de partners ook rekening houden met de verschillende soorten verkeer die er elkaar kruisen, namelijk auto’s, vrachtwagens, treinen en schepen. Een goede coördinatie met alle betrokkenpartijen, zoals ProRail, Rijkswaterstraat, de Havenmester en sluiswachters, was dus van groot belang. Daarnaast moesten ze ook werken bovenop een complex netwerk van ondergrondse kabels en leidingen. Toch verliepen de werken uitstekend dankzij een goede verstandhouding tussen de partners onderling, alsook met de klant. En zo kon het project op tijd opgeleverd worden.
Natuurlijk probeerde COVID-19 ook hier roet in het eten te gooien. Juist voordat de eerste boogbrug ingereden zou worden, een van de grootste technische hoogtepunten van het project, brak de crisis uit. Daardoor werd alles onzeker en wisten de partners tot een week voor de grote dag niet of de inrijding effectief zou kunnen doorgaan. Maar ook hier zorgde het uitstekende teamwork van de partners ervoor dat alles goed verliep. Ze toonden een enorme flexibiliteit en de werken bleven op schema.