Het nieuwe station moest de motor worden van de vernieuwing van de Amsterdamse Zuidwijk. Het fungeerde als het belangrijkste knooppunt van openbaar vervoer in de regio, met een rechtstreekse verbinding naar Schiphol. Het station verbindt het business- en ontspanningscentrum in de westelijke regio in verbinding met de woon- en winkelbuurt ten oosten van de lijn Amsterdam-Utrecht.
Er moesten vier nieuwe sporen aangelegd worden: twee om de bestaande lijn Amsterdam-Utrecht te verdubbelen en twee voor de lijn Utrecht-Schiphol, via de viaduct ‘Utrechtboog’. Daarnaast moest ook de hst-verbinding Schiphol-Frankfurt gebruik maken van het gloednieuwe station. BESIX werkte, behalve aan de structurele werken, ook mee aan de technische en civiele bouw van vier bruggen van elk 350 meter lang.
Het spoorverkeer mocht echter in geen geval onderbroken worden, dus kwam er heel wat gegoochel aan te pas met de vertrek- en aankomsturen van de treinen en metro’s. Ook de passagiersstromen moesten in goede banen geleid worden. Het Engineering Departement van BESIX ontwikkelde een systeem van prefab elementen die snel gemonteerd konden worden en die de klant een flinke besparing opleverden. De ruwbouw omvatte oorspronkelijk de aanleg van 4 grote, ter plaatse te gieten viaducten van elk bijna 350 m lang. Ons alternatief zorgde echter voor aanzienlijke tijdwinst: we werkten met zuilen en kolomtafels. Als die klaar en hard genoeg waren, plaatsen we de betonnen prefabliggers tussen twee tafels. Vervolgens worden de liggers geassembleerd met naspanning. Een bijzonder vernuftig systeem!
In september 2004 kreeg BESIX nog een bijkomend contract voor de afwerking. Het omvatte de bouw en de montage van het dal van het nieuwe station, maar ook de technische installaties, gevels, vloeren, plus de afwerking van alle openbare infrastructuren, alle technische ruimten, de shops in het station en de nieuwe perrons. Het dak van het nieuwe station heeft een totale oppervlakte van ongeveer 18.000 m² (waarvan 6.000 m² glas en 12.000 m² aluminium en PVC), en weegt om en bij de 4.000 ton. Het hoogste deel van het dak werd met de grootste kraan van Nederland gemonteerd (2.800 ton). Een aartsmoeilijke opdracht, gezien de moeilijke toegang en de complexe vorm van de delen van het dak.