Rijkswaterstaat – the executive agency of the Dutch Ministry of Infrastructure and Environment – entrusted BESIX with the construction of the Limmel flood barrier. Our experience in lock construction enabled us to submit a detailed quality plan, explaining the safety aspects and disruptions during and after the project.
Together with Agidens Infra Automation (now BESIX Unitec), which took care of the mechanical dimension of the project, and Rebel Group, providing financial advice, we were responsible for the design, construction, financing and maintenance of the flood barrier. This in itself was already a first: never before had one party been entrusted with the construction and maintenance of a whole flood barrier for such a long time. And this was good news as it allowed us to work more efficiently and learn from one another.
Our responsibilities:
Design and construction of the new flood barrier
Demolition of the old flood gate
Maintenance of the complex
Attract and follow up funding
Rijkswaterstaat gave us the opportunity to explore innovative solutions. Together with Agidens we designed a simple yet powerful hydraulic lifting mechanism to move the lock gate. We implemented a smart solution to avoid leaks: by anchoring the dam walls on each of the four sides of the new flood gate in the limestone rock bed, we created a watertight container.
This is the third time BESIX builds such a flood barrier. Nevertheless, this project also has its own challenges, including the very limited room for manoeuvring when carrying out major lifting operations due to the presence of the existing floodgate. It was also crucial to minimize disruption to ship traffic on the busy Meuse during the works. Except for two weekends, freight traffic remained uninterrupted throughout the entire period. To ensure this, we first built the new lock, and we only demolished the old one after that, also making sure the Limburg hinterland would remain optimally protected during the works.
Keerschutsluis Limmel is een tachtig jaar oude keersluis in het Julianakanaal nabij Maastricht. Ze vormt een belangrijke schakel in de Maasroute die België, Nederland, Duitsland en Frankrijk met elkaar verbindt en biedt bescherming tegen overstromingsgevaar.
De keerschutsluis was niet alleen aan vervanging toe, ook haar functie zou anders worden ingevuld. Zij beschermt het Julianakanaal en het achterland wanneer de Maas buiten haar oevers treedt.
De keersluis vormde een flessenhals voor het steeds grotere vaarwegverkeer. Om meer plaats te voorzien voor vrachtschepen, verving BESIX eerst de oude brug die over de keersluis liep. Het nieuwe exemplaar ligt niet op, maar naast de sluis en heeft geen steunpunten in het water. Zo werd meer ruimte gecreëerd zonder het kanaal zelf te verbreden. Bovendien is de nieuwe brug ook hoger: schepen tot 9 meter kunnen er probleemloos onderdoor varen.
In het ontwerp voorzag BESIX dat het Julianakanaal slechts vier keer afgesloten zou worden, telkens voor maximaal 24 uur. Daarom werden de onderdelen voor de vernieuwde keersluis zoveel mogelijk aan de buitenzijde van het kanaal gebouwd. Het kanaal werd enkel gesloten voor de plaatsing van de Kanjelduiker, de hefdeur, het stalen brugdeel en voor het testen van de onderdelen.
Tijdens dit project pakte BESIX uit met nog een primeur: Limmel the game, een educatief spel voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs. Tijdens het spel kruipen leerlingen in de huid van de verschillende stakeholders van het project. Ze moeten samen de nieuwe keersluis bouwen, gebonden aan een strakke timing en een vast budget.
De omgeving van de keersluis is een populaire fietsroute bij schoolgaande kinderen en fietstoeristen. De nieuwe brug is een stuk veiliger dan de vorige, dankzij de gescheiden auto- en fietsstroken.
De belangrijkste vereiste voor het nieuwe keermiddel? Dat de sluisdeur met zekerheid sluit wanneer het achterland bedreigd wordt. Hoe complexer zo’n mechanisme is opgebouwd, hoe meer er kan misgaan. Dus creëerde onderaannemer Agidens Infra Automation (nu BESIX Unitec) een systeem met een minimum aan elektronica. Het hydraulische hefmechanisme wordt in beweging gezet door het gewicht van de hefdeuren zelf. Een eenvoudig systeem dat bovendien weinig onderhoud vergt.