Na ruim zes maanden renovatiewerken is de Bombardierbrug in Brugge (België) opnieuw geopend. In samenwerking met haar entiteiten Franki Foundations en BE Inject gaf BESIX de intensief gebruikte fietsbrug een make-over, waardoor hij er nu weer zo goed als nieuw uitziet. Dankzij een goede samenwerking tussen de partners verliepen de werkzaamheden volgens planning. BESIX Group kijkt trots terug op een geslaagde onestopshop.
Sinds februari 2023 was de intensief gebruikte Bombardierbrug in Brugge afgesloten voor renovatiewerken. Gedurende zes maanden werden het stalen wegdek, de wegdekbekleding en de brugdekvoegen vernieuwd en de betonnen onderdelen hersteld. Daarnaast werden twee nieuwe pijlers geplaatst onder de uitkragende aanloophellingen die brugtrillingen temperen. In opdracht van De Vlaamse Waterweg werd BESIX aangesteld voor de uitvoering van de werken. Zij betrok op haar beurt twee van haar entiteiten bij het project, namelijk Franki Foundations and BE Inject.
De drie partners stonden voor de uitdagende opdracht om de brug klaar te krijgen voor 1 september, wanneer het nieuwe schooljaar begint. De Bombardierbrug vormt namelijk een belangrijke fietsverbinding tussen het centrum van Brugge en de omliggende gemeenten, en is onderdeel van de dagelijkse route voor een groot deel van het schoolgaand fietsverkeer. Dankzij een goede samenwerking en strakke planning slaagden de partners erin om de renovatie volgens schema af te ronden en zo kon de brug op tijd heropend worden.
Als hoofdaannemer stond BESIX in voor de coördinatie van de werkzaamheden en de uitvoering van de twee nieuwe pijlers aan het uiteinde van de aanloophellingen. Het stalen brugdek werd bovendien gerenoveerd in een atelier door een van de andere partners. Het weghijsen en terugplaatsen van dat brugdek was geen evidentie, maar dankzij een goede voorbereiding en uitvoering verliep de interventie vlot en efficiënt. Voor de berekeningen van die interventies werd intensief samengewerkt met BESIX Engineering, het interne studiebureau van BESIX.
Franki Foundations speelde dan weer een belangrijke rol voor de funderingen van de twee nieuwe pijlers. Die pijlers bevinden zich onder het zwevende gedeelte van de fietshellingen en zijn gefundeerd op palen. Omwille van de beperkte ruimte en de samenstelling van de ondergrond viel de keuze op micropalen.
Verder was het beton van de fietshellingen op verschillende plaatsen aangetast. BE Inject herstelde waar nodig het beton door eerst de scheuren te injecteren om zo de draagstructuur structureel te versterken. Ook verwijderden ze de stukken die aangetast waren. Ten slotte kregen de wapeningsstaven een corrosiewerende coating en werd het geheel afgewerkt met een herstelmortel.
De renovatie van de Bombardierbrug is een mooi voorbeeld van een onestopshop, waarbij de verschillende expertises die binnen BESIX Group aanwezig zijn gecombineerd worden tot een geïntegreerde oplossing. Dit vormt een echte meerwaarde voor de klant.
“De onestopshop had voor dit project het grote voordeel dat wij al tijdens de aanbestedingsfase de grote uitdagingen konden identificeren dankzij de in-house expertise van BESIX en haar entiteiten. Op die manier konden we voor de uitvoering de strikte deadline van 1 september halen, wat een must was voor de klant, de stad Brugge en de schoolgaande jongeren.” – Jasper Degraeuwe, Projectleider bij BESIX